ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چیست و چگونه استخراج می شود؟

  1. خانه
  2. آموزش
  3. ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چیست و چگونه استخراج می شود؟

پروژه کاردانو و ارز دیجیتال ADA از زمانی که برای اولین بار در سال 2015 معرفی شد، در دنیای ارزهای دیجیتال مورد توجه بوده است. Cardano (ADA) توسط Input Output Hong Kong (IOHK)، یک شرکت فناوری که توسط چارلز هاسکینسون تأسیس شده، توسعه یافته است. هاسکینسون سابقه زیادی در زمینه ارزهای دیجیتال دارد و در توسعه اولیه اتریوم (ETH) نقش داشته است. در ادامه با وبلاگ هش فیکس همراه باشید تا با ارز دیجیتال کاردانو و شبکه آن آشنا شوید.

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

کاردانو (ADA) چیست؟

کاردانو یک پروژه بلاک چین با هدف عمومی اثبات سهام (PoS) است. کاردانو که به‌عنوان یک بلاک‌چین «نسل سوم» شناخته می‌شود، به حل مشکلات رایج مقیاس‌پذیری که اکثر بلاک‌چین‌های «نسل دوم» (مانند اتریوم و هزینه‌های فزاینده) دچار آن هستند، پرداخته است. توسعه کاردانو با یک فلسفه علمی دقیق همراه با مقادیر فراوان تحقیقات دانشگاهی تعریف شده است. پروژه کاردانو یک نقشه راه توسعه عمیق شامل پنج مرحله اولیه را جمع آوری کرده است:

فاز 1 – بایرون (Byron): شبکه با عملکرد اصلی (انتقال ADA) فعال می‌شود.

فاز 2 – شلی (Shelley): گام‌هایی به سمت تمرکززدایی با گره‌های اجتماعی برداشته می‌شود.

فاز 3 – گوگن (Goguen): قراردادهای هوشمند در شبکه فعال می‌شوند.

فاز 4 – باشو (Voltaire): زنجیره‌‌‌های جانبی معرفی می‌شوند که مقیاس پذیری و قابلیت همکاری را افزایش می‌دهند.

فاز 5 – ولتر (Voltaire): حاکمیت و تامین مالی، ADA را کاملا غیرمتمرکز می‌کند.

هر مرحله در نقشه راه کاردانو یک قطعه جدایی ناپذیر از شبکه نهایی را ممکن می‌کند و پس از تکمیل، شبکه به طور کامل غیرمتمرکز خواهد بود. شبکه ای که توسط صاحبان ADA اداره می‌شود و توسط بخشی از کارمزد تراکنش‌‌‌های کوچک خود تامین می‌شود.

شبکه کاردانو چگونه کار می‌کند؟

ارز Cardano یک بلاک چین نسل سوم در نظر گرفته می‌شود. کاردانو (ADA) در اصل برای حل مسائل مقیاس‌بندی که معمولا در نسل اول (بیت‌کوین) و نسل دوم (اتریوم) وجود دارد، طراحی شده است. در جایی که بلاک چین‌‌‌های نسل قبلی در نتیجه محدودیت‌‌‌های خاصی در طراحی خود، مستعد کارمزد تراکنش‌‌‌های زیاد و TPS (تراکنش در ثانیه) کم هستند، Cardano از ابتدا ساخته می‌شود تا یک فناوری غیرمتمرکز، کم هزینه و با TPS زیاد را ارائه کند. کاردانو قصد دارد سرعت و قابلیت کلی شبکه خود را به روش‌‌‌های مختلف بهبود بخشد. پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS) کاردانو نام Ouroboros به همین منظور در فناوری کاردانو استفاده شده است. Ouroboros هزینه انرژی شبکه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد (به ویژه در مقایسه با مکانیزم اثبات کار (PoW))، بدون اینکه امنیت را به خطر بیندازد.

راه حل لایه دوم نیز برای پروژه Cardano با عنوان Hydra تعریف می‌شود. Hydra که برای امکان مقیاس‌پذیری بی‌نهایت از نظر تئوری طراحی شده است، امکان افزایش توان عملیاتی را با پیوستن هر گره جدید به شبکه فراهم می‌کند. کاردانو همچنین دارای ویژگی منحصر به فرد دیگر یعنی Hard Fork Combinator است. این نوآوری به شبکه اجازه می‌دهد بدون هیچ گونه وقفه واقعی در بلاک چین، هارد فورک شود. این مورد با آپدیت فاز اخیر شلی مورد آزمایش قرار گرفت و بدون مشکل کار کرد.

تاریخچه کاردانو و بنیانگذاران آن

ارز Cardano (ADA) توسط چارلز هاسکینسون (یکی از بنیانگذاران شبکه اتریوم) پایه گذاری شد. او مدیر عامل IOHK است که در حال توسعه پروژه کاردانو است. هاسکینسون برای اولین بار در سال 2011 با شروع استخراج و تجارت درگیر ارزهای دیجیتال شد. اولین قدم حرفه ای او در دنیای ارزهای دیجیتال بعدا در سال 2013 بود که یک دوره آموزشی در مورد بیت کوین برگزار کرد که بیش از 80000 دانشجو در آن شرکت داشتند. پس از کمک به توسعه اولیه اتریوم و تاسیس بنیاد اتریوم، هاسکینسون آنجا را ترک کرد تا دیدگاه خود را درباره بلاک چین نسل سوم دنبال کند. با مشاهده مشکلاتی که بلاک چین‌‌‌های سنتی با آن مواجه می‌شوند، پروژه کاردانو در سال 2015 به عنوان ابزاری برای آغاز عصر جدیدی از بلاک چین شکل گرفت.

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

ویژگی‌‌‌های منحصر به فرد کاردانو

یکی از ویژگی‌‌‌هایی که کاردانو را منحصر به فرد می‌کند این است که به عنوان یکی از بزرگترین بلاک چین‌‌‌ها با موفقیت از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. PoS مکانیزمی است که نسبت به مکانیزم اثبات کار (PoW) (مورد استفاده بیت کوین) بسیار کمتر به انرژی وابسته است. اتریوم در مرحله ارتقاء به PoS است، زیرا شاهد مزایای ذاتی آن است که توسط پروژه‌های دیگر استفاده می‌شود. با این حال، انتقال اتریوم به مرور زمان انجام خواهد شد و ممکن است در هر مرحله با مشکلاتی روبرو شود. Cardano در حال حاضر یک شبکه PoS تمام عیار را استفاده می‌کند.

توسعه‌دهندگان Cardano اطمینان حاصل کرده اند که تمام فناوری توسعه‌یافته تحت یک فرآیند دقیق تحقیقاتی بررسی‌ می‌شود. به این معنی که هر ایده مربوط به شبکه می‌تواند قبل از اینکه استفاده شود به چالش کشیده شود. این سطح از دقت آکادمیک به بلاک چین کاردانو هم در انعطاف پذیری و هم در پایداری کمک می‌کند و تضمین می‌کند که بسیاری از مسائل احتمالی آینده قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی شناسایی می‌شوند.

چه چیزی به کاردانو (ADA) ارزش می‌دهد؟

نماد شبکه کاردانو ADA است که به نام ریاضیدان قرن نوزدهم آدا لاولیس نامگذاری شده است. 57.6 درصد از کل عرضه ADA در یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) بین سرمایه گذاران توزیع شد که در آن کاردانو بودجه 62.2 میلیون دلار دلار جمع آوری کرد. توکن ADA هم یک ارز دیجیتال است و هم راهی برای انجام تراکنش‌‌‌ها در شبکه کاردانو به شمار می‌آید؛ به همان روشی که برای انجام تراکنش در شبکه اتریوم به اتر نیاز دارید. دارندگان ADA همچنین سهم واقعی در شبکه کاردانو دارند. توکن‌های ADA را می‌توان در استخرهای سهام برای کسب پاداش استفاده کرد. در آینده هدایت شبکه به طور کامل توسط دارندگان ADA انجام می‌شود.

حداکثر تعداد توکن‌‌‌های کاردانو (ADA)

با توجه به گفته‌‌‌های بنیانگذاران، حداکثر عرضه 45 میلیارد ADA ممکن خواهد بود. در زمان نگارش این مقاله، عرضه فعلی کاردانو (ADA) تقریبا 31 میلیارد است. بین سپتامبر 2015 و ژانویه 2017، IOHK میزبان پنج دور جداگانه فروش عمومی بود که به سرمایه گذاران علاقه مند این امکان را می‌داد تا توکن‌‌‌های ADA را دریافت کنند و از توسعه اولیه پشتیبانی کنند. به محض راه اندازی شبکه، حدود 2.5 میلیارد ADA به IOHK اختصاص یافت، در حالی که 2.1 میلیارد ADA اضافی به EMURGO (یک شرکت بین المللی توسعه بلاک چین) برای کار بر روی پایه گذاری اولیه پروتکل کاردانو داده شد. علاوه بر این، 648 میلیون ADA به بنیاد کاردانو برای ارتقای پلتفرم داده شد. وقتی همه کارها انجام شد، حدود 16 درصد از عرضه در گردش ADA به بنیانگذاران پروژه رسید  و 84 درصد باقی مانده بین سرمایه گذاران تقسیم شد.

امنیت شبکه کاردانو

کاردانو Cardano از طریق یک پروتکل سفارشی Proof of Stake (PoS) با نام Ouroboros ایمن می‌شود. پروتکل Ouroboros که به‌عنوان ترکیبی از فناوری نوآورانه و مکانیزم‌های تایید شده ریاضی توصیف می‌شود، دارای روانشناسی رفتاری و فلسفه اقتصادی است. هدف اصلی Ouroboros دستیابی به رشد پایدار و اخلاقی است. پروژه کاردانو بیان کرده است که Ouroboros امنیت مکانیزم‌های اجماع اثبات کار (PoW) را بهبود می‌بخشد و در عین حال انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند. با نرخی که گزارش شده است، این مکانیزم نسبت به بیت کوین 4 برابر انرژی کمتری مصرف می‌کند. برای اطمینان از مشارکت فعال همه گره‌ها در شبکه، یک مکانیسم تشویقی مستقیما در طراحی کاردانو ایجاد شده است. شرکت کنندگان در شبکه به طور منظم برای مشارکت خود، مقداری ADA به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

ارز کاردانو چگونه استفاده می‌شود؟

توکن ADA می‌تواند مانند پول نقد به عنوان واسطه انتقال ارزش استفاده شود. اگرچه بسیاری از ارزهای دیجیتال می‌توانند این ویژگی را داشته باشند، اما ADA کاربردهای دیگری نیز در طراحی آن تعبیه کرده است. یکی از ویژگی‌‌‌های اصلی پروژه کاردانو، پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS) آن است که در آن ADA به منظور تأیید تراکنش‌‌‌ها روی بلاک چین کاردانو قرار می‌گیرد. کسانی که ADA خود را در زنجیره بلوکی به اشتراک می‌گذارند از پاداش‌‌‌هایی (به شکل ADA بیشتر) برای مشارکت خود برخوردار می‌شوند. این پروتکل سهامداری مشارکت فعال و زمان کار را تضمین می‌کند و در عین حال به حفظ امنیت در سراسر بلاک چین کمک می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهایی که ADA در شبکه کاردانو دارد، در رای دادن و تصمیم گیری است. کاردانو، برخلاف سایر پروژه‌های بلاک چین، ماینرهایی برای تعیین توسعه آینده آن ندارد و این وظیفه نیز بر عهده سهامداران ADA است. هنگامی که یک تغییر یا بهبود جدید در عملکرد شبکه پیشنهاد می‌شود، دارندگان ADA از توکن‌‌‌های خود برای رای دادن به این پیشنهادات استفاده می‌کنند. این در نهایت باعث می‌شود تا کاردانو به یک پروژه کاملا غیر متمرکز تبدیل شود که توسط کسانی که در آن سرمایه گذاری می‌کنند اداره می‌شود. با راه‌اندازی فاز 3 یا Goguen، توکن ADA همچنین برای تامین قراردادهای هوشمند مختلف که در بلاک چین کاردانو فعال می‌شوند، استفاده می‌شود. توسعه دهندگان از ADA برای ایجاد و تقویت این قراردادهای هوشمند و برنامه‌‌‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده خواهند کرد.

نحوه انتخاب کیف پول کاردانو

از آنجایی که کاردانو (ADA) یک ارز دیجیتال شناخته شده است، بسیاری از کیف پول‌‌‌های نرم افزاری و سخت افزاری از آن پشتیبانی می‌کنند. گزینه‌‌‌های زیادی برای کاربران وجود دارد و هر کاربر باید بر اساس نیازهای خاص خود تصمیم بگیرد که از کدام کیف پول استفاده کند.

جمع بندی و نتیجه گیری

ارز Cardano یک پروژه نوآورانه و منحصر به فرد است و هدف آن ارائه شکل جدیدی از زیرساخت بلاک چین است که مزایای بسیاری از مفاهیم پیشرفته فناوری و ریاضی را ترکیب می‌کند. این پروژه بلاک چین نسل سوم، پتانسیل تبدیل شدن به یک پلتفرم قراردادهای هوشمند غالب در این بخش را دارد، اما هنوز نیازمند توسعه در بسیاری از زمینه هاست. کاردانو یک پروژه بسیار بلندپروازانه است و تنها گذر زمان نشان خواهد داد که تاثیرات ماندگار کاردانو بر دنیای ارزهای دیجیتال چه خواهد بود؛ اما به طور کلی آینده این ارز بسیار روشن به نظر می‌رسد.

روی کمک ما حساب باز کنید!

هش فیکس در زمینه خدمات تعمیرات ماینر همراه شما خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست